Scheiden en Ondernemers
Een eigen onderneming
Een scheiding met een eigen bedrijf is complex. Er spelen veel belangen mee en er zitten financieel maar ook fiscaal veel haken en ogen aan. De cijfers moeten goed geïnterpreteerd worden en er dient ook naar het toekomstperspectief te worden gekeken. En boven alles mag ook de continuïteit van de onderneming niet in gevaar komen.
In de praktijk merk ik dat scheidende ondernemers en ook hun partners veel behoefte hebben aan een echtscheidingsmediator die ook de ondernemingsgerichte scheidingsvraagstukken goed kan begeleiden. Gezien mijn financiële achtergrond en ook de ruime ervaring die ik reeds op heb gebouwd in dit werk, begeleid ik ook met succes veel ondernemers aan tafel. Scheiden met een onderneming heeft specifieke aandachtspunten die niet vergeten mogen worden.
Startpunten bij het scheiden met een eigen onderneming
Om te bekijken wat er met uw bedrijf gebeurt tijdens en na de scheiding zijn een aantal zaken van belang. Aan tafel starten we dan ook met het in kaart brengen van uw situatie:
- Wat voor soort onderneming heeft u: een eenmanszaak, vof of een bv? Iedere onderneming heeft zijn specifieke aandachtspunten bij scheiding, deze breng ik samen met jullie in kaart.
- Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd of heeft u huwelijkse voorwaarden?
- Is het bedrijf van u samen? Zo ja, wilt u het bedrijf samen voortzetten of juist niet?
- Eén van u is eigenaar, maar uw ex-partner heeft misschien meegewerkt in het bedrijf? Of is wellicht aandeelhouder?
Huwelijksgoederen regime
Uw huwelijksgoederenregime is van belang, bent u getrouwd in (beperkte) gemeenschap van goederen of zijn er huwelijkse voorwaarden opgesteld?
Gemeenschap van goederen
Bent u als ondernemer in gemeenschap van goederen getrouwd, dan is het bedrijf onderdeel van het te verdelen vermogen. Vaak komt het erop neer dat een van beide partners wordt uitgekocht. Dit is ook het geval als u een geregistreerd partnerschap hebt zonder voorwaarden.
Huwelijkse voorwaarden
Als er huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld, is het zaak goed te kijken wat hierin is opgenomen over de verdeling van de onderneming. Ook is het van belang of er een verrekenbeding is opgesteld. Hierin is opgenomen dat u aan het einde van ieder kalenderjaar met elkaar moet verrekenen wat u verdiend heeft. Probleem is echter dat er vaak niet jaarlijks met elkaar verrekend is, dit leidt dan achteraf meestal tot problemen.
Waarde van het bedrijf
Allereerst moet worden vastgesteld of de waarde van de onderneming onder het te verdelen/verrekenen vermogen valt. Indien dit het geval is, dan zijn deze vervolgvragen van belang:
- Wat is de waarde van de onderneming?
- Wie gaat de waarde van de onderneming vaststellen?
- Welke waarderingsmethode wordt gehanteerd?
- Wat is het inkomen uit de onderneming?
Over het algemeen wordt de waarde van de onderneming vastgesteld door een accountant of een persoon die bedrijven taxeert. Dat klinkt eenvoudig, maar het is vaak één van de moeilijkste punten bij de verdeling van de onderneming. Met name de waardering van de activa en een eventuele ‘goodwill’ kan leiden tot hevige discussies. En als beide partners het uiteindelijk eens zijn over de waardebepaling, dan is het vaak ingewikkeld om te bepalen op welke manier de waarde moet worden verdeeld.
Een goed startpunt voor de waardering ligt in de jaarcijfers, bijvoorbeeld van de laatste drie jaar van een onderneming. Dit geeft een beeld van de ontwikkelingen van de onderneming.